Kan korvar vara oetiska ?

Korvar


Jag gick med några vänner på en restaurang för att ta lite lunch tillsammans. Dessvärre var restaurangen vegetarisk – det är för mig mycket konstigt att åtskilliga människor skulle beröva sig av så många god, smakfull och näringsrik mat, och att ett kök skulle definiera sig inte av vad det innehåller – Kinesiska kök är förknippad med griskött, ankor, ris, vårrullor, kinesiska kryddor, pak choi usv, och traditionell svensk mat hänvisar till potatis, sill, bröd, lingon, potatis, griskött, och sill – snarare av vad det innehåller inte det är alltihop undantagandes kött.

I alla fall fyllde vi vår tallrikar från buffén och satt kring ett bord. Jag var förberedd och tog utifrån fickan ett paket tyska korvar. Jag styckade en och satt bitarna på min tallrik och erbjöd resten till mina vänner. Linus tackade jag, och Linda nej, men Sina var betydligt upprörd.

– Vad gör du, det här är en vegetarisk restaurang ! Vi kommer att avhysas !

– Nej. Om denna inte var en vegetarisk krog, de kunde klaga att jag skulle har köpt något av deras korvar eller vad, men här vill de inte laga kött så att det är absolut förnuftig att jag hämtar något själv.

– Men personal ska tvingas att diska din tallrik som har burit död hull. Det är vidrigt och totalt oetiskt !

Jag tuggade en brun böna och stack en korvskiva med gaffeln. Vad är mer etisk ? Att äta bara bra mat som innehåller fet och vitaminer och därmed håller hälsan, eller att äta köttlös kost, precis som får förtär. Nej, jag är ingen får.

– Jag kan bekänna att det är lite klumpig för att jag sitter här och gnager korvbitar mitt ibland en hel del av vegetarianer men jag gör inte illa till någon, så att min beteende kan inte beskrivas som oetisk.

Sina stirrade på mig.

– Fy fan med dig och dina ful mat. Jag ska hem till mina katter !

Kommentera

