Arkiv

Monthly Archives: oktober 2013

Image

Över tio eller tjugo år ökade jag i vikt från 75 kilo till 100+. Kanske det var eftersom jag stoppade att röka, kanske eftersom jag hade en bra livstil med bäste mat och dryck men lång tid på kontoret. Kanske eftersom jag körde överallt och sällan gick.

 

En dag jag sa till själv, ‘det måste sluta !’ och jag började att motionera, första genom att jogga / springer fartlek och då jag köpte en cykel och åkte tre eller fyra gånger i veckan. Resultatet var både intressant och nedslående. Jag blev bättre som springare och som cyklist, med vikt stannade kvar.

 

Några år senare försökte jag att sänka vikt en gång till. Nu åt jag lite annorlunda. Jag följde med låg kolhydrat system. Teorien är att om man äter inte så många kolhydrat så ske kroppen använder fatt som bränsle för metabolismen och muskelkraft. Efter två veckor kände mig lite ovanlig, men vikten började att sänka, och under ett år och halv nådde jag 75 kilo igen. Då hade jag mycket energi och sinnelag så jag started om att motionera.

 

Sex år senare är jag ändå mycket pigg och frisk, men jag har läst mycket mer om mat och hälsa. Jag skulle vilja förstå varför har låg kolhydrat varit så framgångsrik för mig, och jag hittat två eller tre förklaringar. Första och enklaste är ‘Taubes-teori’ som säger att kroppen omvandlar överskott kolhydrater till fett. Om man inte äter för mycket kolhydrat kan fettmassa inte öka, och när man krave energi, kroppen ska använder några fettmäss och följaktligen vikt sänker.

 

Näste är ‘Paleo-teori’ som säger ät vår den mänskliga metabolismen skapades innan industris och även lantbruks uppfinning, och vi kan inte väl tolerera några av deras produkter, inklusiv, soker, bröd, potatis, sota drycker, mejeriprodukter och vegetariska oljor.

 

Näste är ‘Knarko-mat’ teori som säger att några moderna livsmedel skapades av industri faktiskt göra verkan på hjärnan så att vi längta efter att äta mer av dem. Dessa beroendeframkallande livsmedel är sot och blandade med starka smaker.

 

Det vore bra att fråga om vetenskapliga forskare ‘vilken teori är sant ?’ men det finns några konflikterna mellan bevis som existerar och det finns en brist av långsiktiga slutpunkt-grundad studier. Dessutom kan man undrar om all tre teorier har några sanning, så att frågan inte är ‘Vilket anpassar’ men snarare ‘Hur skulle jag välja vad som jag äter’. Min personliga lösning är att:

1. Äta så många fisk, kött, skaldjur, ägg, gröna grönsaker, och mejeri produkter som jag vill

2. Använda kokosolja för att steka och olivolja för salladsdressing

3. Äta en sortiment av fermenterade livsmedel t:e ädelost, fil, kefir, surkål.

4. Äta frukt men bara en måttlig mängd och likadant betor

5. Undvika socker och sota drycker (inkl öl), bröd, potatis, och matprodukter som innehåller soja- och majs-olja.

6. Stressa inte mig och hålla på regler 90% snarare än 100%

 

FL;LI se www.kostdoktorn.se