Altshullers substance-field teori

SubFieldtheory

Altshullers substance-field teori

 

Nu resan blir brant, men metoden är så kraftig att det är värt eftersträvas. Man kan beskriver ett tekniskt system genom ett figur som visa de saker (substances) och deras koppliningar (fält). Fälten kan vara mekanisk koppling,elektriskt, magnetiskt, ljus, ljud, värme, osv. Det enklaste system innefattar två substance och ett fält. När man vill lösa ett tekniskt problem, måste man ändra systemet, och lösningen är ofta att tillsätta en sak till och ett fält till.

 

 

 

Kanske ska en exempel förklara lite. Jag har ett kylskåp, och jag vill kolla att lampan inne skåpet släckas när jag stänger dörren. Systemet är ofullständig eftersom det finns bara en sak – lampan, och ett fält – ljus. Jag måste minst införa en andra sak. Om jag borrar ett hål i kylskåpet jag ska kunna se om den lampan är släckt. Systemet innefattar två saker (lampan och min öga) och ett fält (ljus). Mindre destruktivt kan jag mäta strommen till kylskåpet, och märka om det sjunker lite när dörren stängs. Så har vi nu två saker (lampan och och mätare) två fält (ljus och el). Mer elegant är att jag skulle stänga dörren, och efter tio minuter öppna den igen och treva lampan. Om det inte är varm, har lampan släckts när dörren var stängd. Det här systemet är två saker (lampan och handen) och ett fält (värme).

 

 

 

Genom substance-field teori kan man beskriver komplicerade system genom enkla figurer som liknar schematiska diagram i elektronisk branschen. De kan hjälpa ingenjören att fokusera sig på de viktigaste elementen i termer av lösningar.  

 

Kommentera

